Procjena vrijednosti brenda ili koliko vrijedi brend Vaše tvrtke?
8 rujna, 2022Kako prodati firmu?
15 prosinca, 2022Procjena vrijednosti poduzeća može biti koristan alat u brojnim situacijama. U ovom ćemo blogu pokušati odgovoriti na pitanje što je to procjena vrijednosti poduzeća, kome je namijenjena i čemu služi?
Procjena vrijednosti se kolokvijalno kaže i valuacija tvrtke. Procjenom vrijednosti nastoji se saznati prava, intrinzična vrijednosti poduzeća.
Intrinzična vrijednost je vrijednost koja se pridaje imovini na temelju njezinih fundamenata: novčanih tokova, očekivanog rasta i rizika te predstavlja poveznicu između operativnog poslovanja poduzeća i njegove financijske slike. Drugim riječima, intrinzična vrijednost poduzeća predstavlja buduće operativne novčane tokove poduzeća diskontirane na sadašnju vrijednost pripadajućom diskontnom stopom. Iako naizgled djeluje jednostavno, sam proces valuacije poprilično je složen. Za kvalitetnu procjenu vrijednosti potrebna je i kvalitetna priprema, a sam postupak vrednovanja poduzeća treba biti obavljen od strane stručnjaka s odgovarajućim kvalifikacijama i iskustvom.
Dakle, krenimo redom:
-
Kupnja poduzeća (udjela u poduzeću)
Ako razmišljate o kupnji poduzeća (udjela u poduzeću), procjena vrijednosti poduzeća može Vam pomoći odrediti cijenu po kojoj biste trebali kupiti poduzeće (udio u poduzeću) tj. može Vas spriječiti da platite puno više nego što to poduzeće (udio u poduzeću) doista vrijedi.
-
Prodaja poduzeća (udjela u poduzeću)
Ako razmišljate o prodaji svog poduzeća (udjela u poduzeću), procjena vrijednosti poduzeća može Vam pomoći odrediti cijenu po kojoj biste trebali prodati poduzeće (udio u poduzeću). Također, moguće je da već imate na umu cijenu po kojoj biste prodali poduzeće, a procjena može ukazati na to da podcjenjujete svoje poduzeće i da prodajete za prenisku cijenu. S druge strane, procjena vrijednosti može pokazati i da možda tražite previše. U tom slučaju možda nikada nećete pronaći kupca.
-
Kreće li se Vaše poduzeće u financijski željenom smjeru?
Ako ne razmišljate o prodaji poduzeća, to ne znači da Vam procjena vrijednosti neće biti korisna. Procjenom vrijednosti možete saznati kreće li se Vaše poduzeće u financijski željenom smjeru, ima li optimalnu financijsku strukturu, te može li povećati profitabilnost. Također, valuacijom možete saznati i koliko bi Vaše poduzeće moglo vrijediti ako poduzmete određene financijske poteze. Tu Vam usluge financijskog konzaltinga svakako mogu pomoći.
-
Vaše poduzeće vs. konkurencija?
Procjenom vrijednosti možete saznati i kako Vaše poduzeće financijski stoji u odnosu na konkurenciju. Angažmanom financijskih konzultanata možete saznati kako Vaša konkurencija stoji financijski, što može preusmjeriti Vašu poslovnu strategiju.
-
Upis založnog prava na poslovnim udjelima/dionicama
Odlučili ste se zadužiti, ali vam nedostaje kolaterala? Kao sredstvo osiguranja možete ponuditi i zalog nad poslovnim udjelima poduzeća. Tada se postavlja pitanje: koliko vrijede poslovni udjeli poduzeća koja dajete u zalog?
Bez valjane procjene vrijednosti poduzeća banka neće prihvatiti poslovne udjele kao kolateral. Certificirana neovisna procjena neophodna je u ovom slučaju.
-
Podjela poslovnih udjela unutar obitelji
Nalazite se u situaciji u kojoj dolazi do prijenosa obiteljskog poduzeća na više članova obitelji?
Pod pretpostavkom da će se poduzeće dijeliti unutar obitelji na 2 dijela, odnosno 2 člana obitelji, Vi ste jedan od članova koji nije zainteresiran za daljnje vođenje obiteljskog poslovanja, već želite biti isplaćeni u novcu.
Pitanje jest: koji iznos Vam treba biti isplaćen da se ne naruše odnosi unutar obitelji, tj. da svi dobiju jednaki dio?
Procjena vrijednosti poduzeća daje konkretan odgovor na to pitanje, ne ostavljajući prostora za pogoršanjem obiteljskih odnosa kroz nedorečena pitanja.
-
Davanje udjela u vlasništvu kao nagrada menadžmentu za ostvarene rezultate.
Kada poduzeće ostvaruje zapanjujuće rezultate i želite nagraditi menadžment za uspješno upravljanje, jedan od oblika nagrade može biti dodjela udjela u vlasništvu poduzeća. To je jedan od načina nagrađivanja menadžmenta, ali i poticaj za stvaranje dodane vrijednosti kroz povećani angažman – sada već suvlasnika!
Procjena vrijednosti poduzeća pomoći će Vam ustanoviti koliko zapravo Vaše poduzeće vrijedi kao i donijeti odluku o tome kojim udjelom ćete nagraditi menadžment.
-
Akvizicija – prilika na tržištu!
Ako se na tržištu javi prilika za preuzimanje, moći ćete vrlo brzo procijeniti koliko su realna očekivanja prodavatelja. Prepoznat ćete ima li uopće smisla dublje razmatranje te prilike. Jednako je važno imate li potreban kapacitet za financiranje, a najvažnije je dobivate li tom akvizicijom dodanu vrijednost u segmentu koji je Vama bitan za stvaranje vrijednosti. Ako preuzimanje daje najveće učinke u segmentu koji Vama nije ključan, poticaj za preuzimanje bit će znatno manji.
-
Unapređenje i prilagođavanje sustava planiranja i izvještavanja mehanizmima procjene vrijednosti poduzeća
Sustav izvještavanja treba uzeti u obzir pojedinačne segmente poslovanja poduzeća i omogućiti praćenje ključnih faktora stvaranja vrijednosti u pojedinom segmentu. Osim što je odgovarajući sustav planiranja i izvještavanja ključan za strategiju stvaranja vrijednosti, a samim time i za procjenu vrijednosti poduzeća, to je također odlična priprema i za moguću prodaju poduzeća jer će svaki kupac biti zainteresiran za što iscrpnije podatke o pojedinom dijelu poslovanja.
-
Spajanje poduzeća – vrijednost sinergije!
Sinergija je dodatna vrijednost koja se stvara spajanjem dvaju poduzeća (A i B) koja ne bi bila moguća tim poduzećima kada bi djelovala neovisno. Vrijednost novonastalog poduzeća (AB) umanjena za zbroj vrijednosti odvojenih poduzeća (A + B) trebala bi predstavljati vrijednost sinergije. Procjena vrijednosti neovisnih poduzeća, kao i vrijednosti njihovog spajanja pomoći će pri izračunu vrijednosti sinergije.
Procjena vrijednosti donosi brojne benefite u raznim poslovnim situacijama. Uglavnom je to ključna informacija kod pregovora i transakcija. Kvalitetnom procjenom možete ostvariti brojne benefite. Za certificiranu procjenu javite se našim financijskim analitičarima i ugovorite sastanak.
Za sve one kojima sastanak nije potreban, osmislili smo mjesto putem kojega nam možete poslati sve potrebne informacije, te pritom zatražiti ponudu za procjenu vrijednosti.