Intrinzična vrijednost tvrtke vs. tržišna vrijednost

tržišna vrijednost tvrtke
Tržišna vrijednost tvrtke vs. Knjigovodstvena vrijednost tvrtke
28 srpnja, 2021
Povrat na investiciju za klijenta
Povrat na investiciju za klijenta – Wave Studio
22 listopada, 2021
tržišna vrijednost tvrtke
Tržišna vrijednost tvrtke vs. Knjigovodstvena vrijednost tvrtke
28 srpnja, 2021
Povrat na investiciju za klijenta
Povrat na investiciju za klijenta – Wave Studio
22 listopada, 2021
Show all

Intrinzična vrijednost tvrtke vs. tržišna vrijednost

Intrinzična vrijednost tvrtke je vrijednost koja se pridaje tvrtci na temelju njezinih fundamenata: novčanih tokova, očekivanog rasta i rizika. Dakle, intrinzična vrijednost poduzeća predstavlja buduće operativne novčane tokove poduzeća diskontirane na sadašnju vrijednost diskontnom stopom (trošak kapitala).

S druge strane, tržišna vrijednost kompanije izlistane na burzi predstavlja umnožak cijene po dionici na burzi i broja dionica. Ukoliko tvrtka nije izlistana na burzi, njezinu tržišnu vrijednost određuju ponuda i potražnja za istom.

Vrlo rijetko se dešava da je tržišna vrijednost jednaka pravoj / intrinzičnoj vrijednosti kompanije. Nekoliko primjera koji to potvrđuju:

  • free float, iliti broj dionica kojima se trguje na burzi zna biti relativno mali što bitno umanjuje likvidnost dionice, a za posljedicu može donijeti veliku volatilnost cijene dionice na burzi
  • potražnja za određenom dionicom može biti potaknuta atraktivnošću trenda cijelog sektora / industrije, kao i pojačanom likvidnošću od strane npr. institucionalnih investitora
  • utjecaj sudionika na tržište kapitala – npr. traderi (sudionici iznimno kratkog vremenskog horizonta) nisu previše zainteresirani da li je dionice precijenjena, podcijenjena ili fair vrednovana, već ih zanima što veća zarada u što kraćem vremenskom roku.
  • psihologija tržišta – katkada mnoge dionice rastu ili padaju nastavno na kretanje tržišta u cjelini, neovisno o stvarnom stanju unutar kompanije. Sukladno katkada tržišni optimizam bude popraćen euforijom i snažnim rastom cijena dionica na razine iznad njihovih intrinzičnih vrijednosti, ili pak obrnuto kada tržišni pesimizam dovodi do straha i pretjerane rasprodaje dionica što za posljedicu ima pad cijena daleko ispod njihovih intrinzičnih vrijednosti.

intrinzična vrijednost tvrtke

Jednostavan primjer za pojašnjenje razlike u vrijednostima

Recimo da postoji tvrtka čija knjigovodstvena vrijednost prema bilanci iznosi 100.000 kn, no pojavljuje se kupac koji je spreman ponuditi 200.000 kn za akviziciju takve tvrtke. Ukoliko se poduzetnik i akvizitor dogovore oko cijene može se reći da je tada tržišna vrijednost tvrtke 200.000 kn. No, što je s intrinzičnom vrijednošću tvrtke?

Ona pokazuje “pravu” vrijednost tvrtke uzimajući u obzir očekivani protok novca (engl. cashflow), rast i rizik takvog ulaganja. Moguće je da izračuni pokažu da je zapravo intrinzična vrijednost takve tvrtke 500.000 kn. To bi u ovom pojednostavljenom slučaju značilo da ju je poduzetnik prodao za prenisku cijenu od 200.000 kn, a akvizitor akvizirao tvrtku koja zapravo vrijedi 500.000 kn za samo 200.000 kn.

Stoga, kako biste znali koliko vrijedi tvrtka koju kupujete ili tvrtka koju prodajete – angažirajte financijske stručnjake Valuator Consultinga.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)