Svaki se poduzetnik u jednom trenutku zapita: “kako prodati svoj udio u firmi?”. U ovom tekstu pokušat ćemo raščlaniti korak po korak kako netko može prodati svoj udio u firmi – kome i po kojoj cijeni.
Prodaja udjela u privatnom poduzeću nije nimalo lagan posao, pogotovo na hrvatskom tržištu gdje transakcije kupnje i prodaje poduzeća nisu toliko učestale kao na nekim razvijenijim tržištima. Tu se ponajviše javlja problem likvidnosti takvog udjela. To znači da ne postoji mnogo kupaca i prodavatelja takvih udjela na tržištu, pa se takva transakcija teško provodi. Dodatan problem hrvatskog tržišta je nepostojanje platforme putem koje plasirati prodaju udjela u firmi. S druge strane, čak i kada bi postojala, neke prodaje moraju se provoditi u tajnosti iz različitih razloga. Sve to dodatno otežava proces prodaje, no ne brinite – prateći nekoliko koraka uspješno ćete prodati svoj udio.
Pitate se koji bi trebao biti prvi korak koji biste trebali napraviti prilikom prodaje svog udjela? Pa kao i kod prodaje automobila, nekretnina i ostalog, tako i kod prodaje tvrtke, bilo da se radi o d.o.o., j.d.o.o. ili obrtu – najprije trebate znati koliko vaša tvrtka zapravo vrijedi. Kao i kod svega, svoju cijenu možete sami smisliti, no to ne znači da ćete po toj cijeni pronaći kupca, ili da nećete prodati po preniskoj cijeni. Ako želite saznati koliko vaš udio stvarno vrijedi, potrebna vam je valuacija tvrtke.
Valuacija tvrtke kompleksan je proces za koji su vam potrebni financijski stručnjaci koji će dublje zaviriti u financije tvrtke. Ponekad je kod velikih transakcija potrebno provesti i dubinsko snimanje, tzv. “due dilligence”, no kod manjih transakcija trošak provedbe “due dilligence-a” nije potreban. Za početak, dovoljno je i ispuniti podatke u Valuatorovom online kalulatoru, nakon čega financijski analitičari našeg konzaltinga samostalno zaviruju u vaše financije i izračunavaju vrijednost. S vašim konzultantima morat ćete neko vrijeme biti u kontaktu i surađivati kako biste im omogućili što transparentniji uvid u podatke vaše tvrtke.
Sama vrijednost tvrtke ovisi o mnogo faktora kao što su:
Uz sve to, bitan je faktor i tko je kupac Vašeg udjela u poduzeću (ukoliko on postoji). O tome se vrlo malo govori, no to je ključna informacija koja znatno utječe na vrijednost tvrtke koja je predmetom akvizicije.
Jedno od najčešćih pitanja koje se postavlja kod prodaje privatne tvrtke jest – kome prodati? S obzirom da ne postoji platforma na kojoj se udio može ponuditi osim Njuškala i Plavog oglasnika, koji nisu sasvim prilagođeni takvim prodajama, nameće se problem kome ponuditi prodaju. Udjeli u privatnim poduzećima se vrlo često prodaju postojećim dioničarima. Uglavnom suosnivač otkupljuje udio drugog suosnivača, no to ne mora biti uvijek točno. Ponekad se suosnivači ne mogu dogovoriti o međusobnoj transakciji, stoga se kupac mora potražiti drugdje. Prodati možete pokušati većim tvrtkama iz Vaše industrije direktnom prodajom – pritom morate već znati vrijednost po kojoj biste svoj udio prodali. Drugo rješenje je prodaju prepustiti konzultantima koji već znaju tko su potencijalni kupci iz vaše industrije. Pravi konzultanti vas u takvom slučaju mogu zastupati u cjelokupnom procesu i osigurati vam da ostvarite najvišu moguću cijenu prodaje.
Nakon što ste pronašli kupca za svoj udio u firmi i dogovorili se oko cijene transakcije, potrebno je angažirati porezne i pravne stručnjake koji znaju zaključiti transakciju na ispravan način. Ako ste se odlučili prodati svoj udio u firmi i želite saznati više o vrijednosti po kojoj bi se takav udio mogao prodati – obratite nam se za besplatan savjet.